Gott med saffran

Man kan göra så mycket gott med saffran. I år är denna gyllengula krydda billig så man får passa på att använda den extra mycket. Jag älskar fisksoppa, pastarätter och framför allt söta bullar med saffran.
Igår bakade jag mina favoritlussebullar med mycket mandel. Jag experimenterade lite med ursprungsreceptet och det blev ett farligt gott resultat. TRE bullar slank ner direkt. 😚 Det finns nog inget godare än nygräddade bullar.
Jag använde min nya Kitchen Aid för första gången och degen blev ljuvlig att arbeta med, så jämn, blank och smidig. Den bästa investeringen på länge. 🙂

Här är mitt recept för mandelälskaren:
Bulldegen
100 g smör
5 dl röd mjölk
250 g kesella
1 pkt röd jäst
1,5 dl socker
2 pkt saffran
1 ägg
ca 16 dl vetemjöl
3 dl mandelmjöl

Fyllningen
150 g smör
400 g riven mandelmassa
1/2 ägg till pensling
Mandelspån

Smält smöret och häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och lös den med smörmjölken. Häll i socker, kesella, saffran och ägget. Slutligen häller du i mjölet, lite i taget.
Låt jäsa i 45 min!
Sätt på ugnen på 220 grader.
Ta upp hälften av degen på ett lätt mjölat bakbord och kavla ut den till en stor rektangel. Bred på rikligt med smör (torra bullar är inget vidare). Riv över hälften av mandelmassan. Rulla ihop degen och skär den i ca 20 bitar. Lägg dem i stora bullformar och låt jäsa i ytterligare 30 min. Gör samma sak med resten av degen.
Pensla med ägg och strö över mandelspån.
Pyts in i ugnen i ca 10 min!

20121210-133102.jpg

Pannkakor är en favorit hos grabbarna här hemma. Jag brukar variera dem och göra dem lite nyttigare genom att riva ner morötter eller hälla i lite linfrön för magen. Men på tal om saffran så måste jag tipsa om saffranspannkakor. Det är så gott. Detta recept är utan vetemjöl, men du kan säkerligen ta ett vanligt pannkaksrecept och hälla i ett pkt saffran.

4 stora mättande pannkakor:
2 dl mjölk
1 dl grädde
3 ägg
2, 5 msk fiberhusk
3/4 dl mandelmjöl
1 pkt saffran
Lite salt

Låt smeten svälla en stund innan du gräddar pannkakorna.

Servera med bär och turkisk yoghurt eller grädde!

20121210-134606.jpg

Lämna en kommentar